W dniu 29.07.2024 r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego
I. Podstawa prawna Programu
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296 i 863). Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
II. Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na realizację zadań
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w 2025 r. kwotę 800 mln zł (słownie: osiemset milionów złotych).
III. Podmioty uprawnione do składania wniosków
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia
23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
IV. Rodzaj zadań
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu
w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
1) dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie
o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 i 858).
2. Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie; 3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się
z otoczeniem.
Gmina/powiat przyznaje usługi asystencji osobistej na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu.
Zgodnie z zapisami cz. IV ust. 9 Programu gmina/powiat, przyznając usługi asystencji osobistej, w pierwszej kolejności uwzględnia potrzeby:
1) osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
2) osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
Osoby zainteresowane udziałem w Programie proszone są o zgłaszanie się do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sieniawie lub kontakt telefoniczny pod nr tel. 16 622 73 01 wew. 42 w terminie do dnia 20.08.2024 r.
Treść Programu dostępna jest na stronie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych pod adresem: program-aoon-jst-2025-29.07.2024-1722262514.pdf (niepelnosprawni.gov.pl)